DUNIAKU DUNIAMU

Penulis sekadar berkongsi cerita kehidupan, luahan rasa, perkongsian idea dan isu... amatlah tidak sesuai utk rujukan profesional... untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai sesuatu isu, rujuk yang lebih pakar ^____^
HARAP MAKLUM

Followers

***SALAM ZIARAH***SALAM PERKENALAN***JANGAN LUPA TINGGALKAN KOMEN ANDA!!!

Saturday, September 26, 2009

flash back-rezki 28 ramadhan...


salammm... bak kata cg jinggo, bersawanggg blog!!
byk sgt nak cerita... daripada tak x update langsung,citer satu2 laaa...
*
*
*
skrg ni semua dok cerita psl raya... saya flash back sket la... 2 hari sblm raya...
*
*
*
Jom flash backk... buzzzzzzzzzz
@
{@@}
{{@@@}}
kita layan gambar dulu..
 
pulangnya seorang nelayan sejati...
(pakcik kopiah putih dok sibuk amik gambar tuhh...)


 
  
sotong baru naik tuuu..
segaq2 lagii...
tgk ni plakk...

 



 
 
ha... ini cuma sikit ni... tak sempat nk amik gambar byk2...
*
*
*
inilah sebab...
sebab...
sebab???
sebabnya...

suami saya ni mmg susah nk beli ikann kt pasar..
bukan sebab tak makan... dia suka sangat mkn ikan..
tapi dia cakap ikan sakit mata laa, tak lalu nak tgk laa, ikan tu berlakon laa..
sng cakap, dia kata ikan dah lembik... dah pecah perutt..
ikan kotak... dah berminggu2... 

yang saya ni, tgk mcm ok je...
berkilat, keras... 'segar' je...
kalau org lain sibuk membeli ikan tenggiri, bawal, sotong, apa2 la mknn laut...
kat tesco, giant... lagi la dia pelik...

dia akan geleng kepala n ckp " ish, ada jugak org makan ikan camni..."
*
*
*
gambar2 kt atas tu diambil secara oleh fotographer amatur (guna hp jerrrrr!)
di mana???
pantai tok jembal... (korang tau ka???ceq tau pun lps ceq khwn)
pantai dekat airport tuu... kt teluk ketapang... betul2 kt airport yg diperbesar ke laut tuu...
disitulah rumah mertuaku... (dulunya di pantai sbrg takir)
bapa mertua saya ni kira nelayan sejati la.. (cuma skrg ni nak turun ke laut ikut rasa laa...
nak pegi.. dia pun pi.. rasa nak rehat... seminggu tak turun)
skrg ni dia cuma pergi dgn bot fiber biasa(dulu bot besar laut dlm.. dolu2..)
dgn abang ipar yg sulung... so, 2bot la..
gambar tu 2 hari sblm raya...
ni kira x banyak sgt la... (pagi blk 12 tgh hari)
sotong tu bukan sotong panjang2 yg dok tgk dlm citer2 joran ria tu...
tu kena candat mlm... 
diorg dok sebut sotong ni sotong mabang (tak tau la btl tak... bunyinnya cenggitu la)
RM10 sekilo..

kalau korang dok mkn sotong tepung tepi airport, guna sotong ni la..
kalau guna sotong panjang (candat mlm)mmg mahal la...
dulu sblm kahwin dgn abe ganu kita ni, mkn sotong pendek2 nipis je ..
sotong ni mmg puas sgt mkn... isi tebal..  lembut...
ha.. sangatla sesuai buat ketupat sotong...
bulat2 je nanti (sotong yg sederhana besar)...
*
candat mlm, tak pergi sgt...
tapi 2 tahun jugak la geng2 suami (cikgu2 laa..) buat projek candat mencandat sotong...
yg pergi kebanyakkannya tido kepeningan... mabuk laut...ha..ha...
tp hasilnya ok la jugakk... dapat la tgk sotong dkt2 1m tu... (lbh kureng la)

*
*
*


ikan plakkss...
sejak berfamilykan org laut nii... mkn ikan segar la bila kt ganu...
"makang ikang dalang pinggang'
meratah ikan le... 
kat sini ikang aye (ikan kayu/tongkol) sgt2 la menjadi rebutan...
ikan parang kt klang rm18 sekilo...jiran saya buat asam pedass..

kt ganu rm3 pun dah ckp mahal... ikan tak laku la sangat kalo jual punn..

apa lagi, wat kepok kering... sekilo rm20...
lagi satu yg tak berapa diminati di sini.. ikan duri... 


dok perati2.. mknn kat sini hampir semuanya berasaskan ikan... 

*
pernah la nk join nk pi pukat udang geragau sekitar pantai je...
belum apa2 dah muntah 2 kali...
tp plg best time pegi pukat tarik...
nak jadi rezki, berbot2 ikan...
susah nak cerita kalau tak alami...
ikan gelama sebesar lengan dalam berbelas2 raga besar...
pukat tarik (belajar geografi kann)...
tepi pantai je... tarik kiri kanan (beberapa org)
ikan akan terkepung di tengah2... 
pernah  juga dapat kawanan ikan bawal emas...
kalo mak saya panggil ikan nyok2... yg dok buat gulai tu...
ha.. byk tu...
kalau takde rezki, 2, 3 kali tarik... ada ikan todak n kekacang...
dikambus je dalam pasir...
*
*
*
gitu la serba sikit...
mmg best kalo blk ganu, lbh2 lagi bab2 mkn seafood nii...
tp kalo musim tengkujuh, takut la plakk... satu macam angin + hujan...
tahun lps kan banjir... habis umah masuk air... 
yg peliknya, mcm pesta plak sedara mara kt sini... 
siap amik sampan lama, kayuh pi sana sini (saya pun join stlh lama dok jd pemerhati je)
teringin gak (wpun mula2 geleng kepala...)
time musim tengkujuh, takde la rezki nk ke laut
fmly mertua ni mmg ada buat la buat mknn hasil laut sket2..
belacan, kepok, ikan kering... ada la stok...
time ni diorang pun beli ikann :)
*
*
*

nak kata nelayan sejati ke tak sejati, petang 1 syawal tu bapa mertua saya sempat tebar skali jala kt tepi pantai...
dapat la sebesen ikan selarrr kecik2 tu..
goreng garing2... makan nasi panas2 .. sedap tuu..
ada separuh lagi kami bawa balik ke klang + sotong panjang...
ha.. ni baru citer ramadhan ni... belum raya..
dah berjela2... 
sebelum stop...
 



SUKE?? Klik Like ^__^

5 comments:

EIJAM'S FAMILY said...

wah best yerk.. segar 2 betul sotong tue.. syiok yerk...

catherinnezehal said...

he3..samalah kite...dapat hubby org ganu ni..mmg klau makan tu..mesti nak ade ikan,,dah r kite ni x biasa mkn ikan hari3..klau balik umah mertua tu..kompom lauk nak ade ikan..tp nasib baiklah mertua memahami isi perut menantu nan seorg ni..so kena gak r selit2 ayam or seafood yg lain..he3..

rumah kuning said...

bestnya...ikan2 yg segar tu ...bakar n cicah air asam.

rendra said...

waduh2...best bangat p laut..
kt indon pun xde camtu..
kepingin gue nak join...

pija5120 said...

best mkn ikan2 segar nii.. 'manis' lg isinya... betul tu, kalo cicah air asam, mau bertambah makan nasi ni!

macam aku kenal je mamat indon nii... mcm indon malaysia je... ha.. ha..

Blog Widget by LinkWithin
DUNIAKU DUNIAMU © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute