DUNIAKU DUNIAMU

Penulis sekadar berkongsi cerita kehidupan, luahan rasa, perkongsian idea dan isu... amatlah tidak sesuai utk rujukan profesional... untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai sesuatu isu, rujuk yang lebih pakar ^____^
HARAP MAKLUM

Followers

***SALAM ZIARAH***SALAM PERKENALAN***JANGAN LUPA TINGGALKAN KOMEN ANDA!!!

Friday, October 16, 2009

JoM kita renungkan...

salam... dah lama tak update blog.
cerita2 pun dah basi... asyik tergendala je...
tadi taip lain... post entri lain... 
oleh kerana hati pun tak tenang, jom kita renungkan entri ni...
coretan ini sekadar perkongsian yang saya cedok dari sahabat blogger, mr. azlan.
juga ingatan untuk kita semua termasuklah saya...
*
*
*
Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut hari lahir.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak





Renungkan:"Adakah kita semua memberikan penghargaan yang tinggi atas segala pengorbanan yang telah Mak berikan? Adakah kita selalu kirim wang untuk Mak?Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah. Mak bukan nak didampingi setiap masa tetapi sekadar bertanya khabar dah mencukupi baginya kerana suara kita amat bermakna baginya. Berderai air mata jika kita mendengarnya........Tapi jika Mak sudah tiada..........walau sebanyak mana duit kita ada, dah tak boleh nak hantar pada mak lagi....walau secanggih mana telefon yang kita miliki...takkan dapat mendengar suara Mak lagi.....MAK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
Dan akhir sekali berapa ramai yang menyembahyangkan JENAZAH ibunya......


Jangan biarkan engkau kehilangan saat-saat yang akan kau rindukan di masa datang. 
ketika ibu telah tiada …………
Tak ada lagi yang berdiri di depan pintu menyambut kita
Tak ada lagi senyuman indah ... tanda bahagia.
Yang ada hanyalah kamar yang kosong tiada penghuninya,
Yang ada hanyalah baju yang digantung di lemari kamarnya.
Tak ada lagi yang menyiapkan sarapan pagi untukmu makan, tak ada lagi yang rela merawatmu sampai larut malam ketika engkau sakit...
Tak ada lagi dan tak akan ada lagi yang meneteskan air mata mendo'akanmu disetiap hembusan nafasnya.

Kembalilah segera ….. peluklah ibu yang selalu menyayangimu ..

Ciumlah kaki ibu yang selalu merindukanmu dan berikanlah yang terbaik diakhir hayatnya.

untuk semua sahabat...
sayangilah ibu bapa kita dengan sepenuh hati..
berikanlah pelukan kasih.. 
hargailah setiap pengorbanan mereka..

bahagiakanlah hati mereka selagi diberi kesempatan bersama mereka..
doakan kesejahteraan hidup mereka didunia dan akhirat...
semoga kita  tidak tergolong dikalangan mereka2 yg dah lupakan ibu bapa mereka..
p/s : bila last call bonda anda ye??

 


SUKE?? Klik Like ^__^

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin
DUNIAKU DUNIAMU © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute