DUNIAKU DUNIAMU

Penulis sekadar berkongsi cerita kehidupan, luahan rasa, perkongsian idea dan isu... amatlah tidak sesuai utk rujukan profesional... untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai sesuatu isu, rujuk yang lebih pakar ^____^
HARAP MAKLUM

Followers

***SALAM ZIARAH***SALAM PERKENALAN***JANGAN LUPA TINGGALKAN KOMEN ANDA!!!

Saturday, October 17, 2009

TERTIPUKAH AKU??

tragis betul la hari jumaat lepas...
betul2 hangin la dengan budak2 ni...
kreatif bab2 nak menipu cikgu!
suruh belajar... tak nak!

*
*
*

al kisahnya... semalam...
kringggggggg...  tau dah... masa 12pm ni.. kena masuk 4P...
memang lemah... lemah betul nk masuk kelas ni.
mesti tensenn... 1/2 jam habis hanya utk suruh diorg duduk n diammm...
malas2 pun, dek kerana tanggungjwb, saya kuatkanlah smgt utk melangkah...
sblm tu, sempat menyapa kak ti yg dtg awal ke sekolah sbb ada meeting...
awal la sbb sesi ptg start pkl 1 pm.
"pija ada kelas lagi ke?" tanya kak ti.
" ada. dok kumpul smgt la ni... asyik kena psiko yg budak2 tu...
nak kena membebel je..." jawabku lemah.
sambil melangkah perlahan, dari jauh nmpk 4 org murid 4P berlari-lari...
"cikgu2, cpt... huzaifah mengamuk. dia gadoh dgn asbullah.".
sorang lagi ckp... " cikgu, asbullah tendang dada pak din".
sorang lagi... " pak din talipon mak dia.mak dia nak dtg...".
saya pun berlari cemas... sblm naik tangga, dtg lagi menderu2 3,4 org budak.
"cpt cikgu, diorng gadooo..."
sampai je kat muka pintu kelas aras 2 tu,
super hero kelas 4P memberi khabar panik..
" cikgu, asbullah tertelan pemadam... huzaifah buat"...
mcm nak pitam dengar... terbatuk2 saya dibuatnya...
satu mcm punya rasa... macam org mengandung 2 bulan...
pening2 n nak muntahh...
kelas dah mcm kedai kopi... ada yg melepak smbil kunyah chewing gum...
ada yg lari... berbelas-belas org dtg nak laporkan kat cg dia ni...
"diammmm...duduk!". jerit saya.
mau tak kalut... muka asbullah ala2 yg ala2 tercekik tulang ikan...
yg lain sibuk bercakap gakkk... macam2 versi citer keluar...
kelam kelibut... btl2 macam pasar...
"cikgu, asbullah ckp dia dpt telan air sket je..."
tgk huzaifah kt blkg dgn muka ala2 incredible hulk...
mmg mengamuk sakan le tu...
biasalahh... cikgu ni mmg GABRA orangnya... 
" macamana yg bleh tertelan pemadam? besar mana?"
budak ni tak jawab ponn... ye la.. ala2 tercekik kannn...
"pegi muntah, turun pegi muntah..."
dgn muka ala2 tercekik biji durian, dia melangkah selamba...
yg paling sibuk, super hero tu la...
punya la ramai jadi pengiring.. 5 org dok sibuk ikutt...
gabra tau.. gabra... ye la, macam2 kes skrg ni...
kalo jadi apa kt budak2 tu camnoo... nanti masuk surat khabar...
cikgu ni juga yang kena! kalo mati tercekik pemadam, camne???
cikgu, mak pak din dtg...
sempat dia call mak dia ngadu si asbullah ni tendang dia...
stlh berbincang... mak budak ni pun dah fahamm...
"sakit sikit je... dtg nak tgk je... manja cikgu.."
setelah periksa2, takde la yg cedera...
tapi mmg geram dgn asbullah ni... byk kali dah suka sgt tendang org... 
"cikgu, saya balik la.. takde apa2 la tu... nak pegi keje balik..."
*
*

" cikgu, tak keluar... "  suara konco2 budak tercekik...
saya tanya besar mana pemadam...
4,5 org ni plak yg dok sibuk2 jwb...
"cg, pemadam stabilo yg pjg tuu...".
 pjg ni le kott...

dah... sorang budak tu pun bwk la pemadam ala2 gini gakk...
"pjg ni cikgu..."
dlm hati... biar betul pjg tu!
kalut...mmg kalut...
setelah bbrp kali saya suruh asbullah muntah, mmg hampa psl tak keluar..
takut plak dgr... "cikgu, mmg tak keluar... darah keluar la..."
konco2nya bgtau... 
ala.. darah2 lagi... uwek2...uwek... saya plak yg lebih2 nk muntah...
sbb dok terbayang... uwekkk... 
saya tanya btl2 kt budak tu... besar mana sbnrnya..
so, budak tu menunjukkan isyarat separuh kt pemadam yg diberi...
meh ikut cikgu... saya tarik tgn budak yg tercekik tu..
dia menangis... "apsal.. cpt la nk pegi jumpa guru besar ni... nk bwk pegi hosptal ke..."
"cikgu, dia nk saya ikut ..." so, ikut la sorang geng dia.. sapa lg.. si bising la.. edhzam...
jumpa kat yam... " camne ni kak yam... tercekik pemadam"
"ya Allah... tadi kak yam tinggalkan kelas, elok aaje... cpt2 bwk pegi pn faridah.."
so, bila bwk pegi pn faridah... budak tu ala2 nk muntah bila saya tekan dia punya tengkuk..
"ha.. pegi muntah..."
pn faridah pun senyum je... "saya kan fiza dah penin dgn budak2 ni..."
sekali dia citer psl mslh keluarga daa... tp mmg simpati la juga...
ye la.. dtg keje pun hati tak tenang.. sekolah pun mcm2 hal kann... mslh kt umah lg..
"macamna puan.. kena bawa pegi hospital... takut saya tertelan2 benda ni.." tiba2 kak yam masuk...
kt luar, ternampak GB." cikgu, camne ni.. tertelan pemadam plak... "sambil tunjuk kt budak tu... 
"kelas mana??? 4P ?? heh.. mcm2 la budak ni... buat pertolongan cemas la.."
slumber je GB... saya mmg tak abih2 gabra... GB buat gaya ala2 bongkok2...
ye la.. yg gaya nak bantu org tercekik tu... 
eh, mana la nak reti... GB teruskan dgn urusan dia... mcm tak berapa peduli...
adus... camno nii... suruh budak tu turun kt bilik kaunseling..
sblm tu, semua guru yg terserempak nampak la kekalutan dan kegabraan saya ni...
Md Duan... "pija, anak murid ko ni...  tercekik pemadam... bahaya tu...
kena bawa pegi hospital..."
bertambah2 gabra...
sempat tgk kelas dari jauh... dah mcm pesta... seronoknya diorg memekik n main2 dlm kelas...
pegi bilik kaunseling... bbrp org cikgu sempat lagi interview budak tu...

nmpk sorang cikgu lelaki, surh dia buat ala2 pertolongan cemas...
pun tak keluar juga..
sempat gak mr. F cakap kt budk tu..
"ko pegi belakang... pegi muntah.. apa tunggu lagi??
terhegeh2 kat sini... 
kang cikgu tendang bontot kang... 
dlm hati saya... apsal aku sorang je yg gabra??? 
"pija, rasanya dia guna HELAH BELA DIRI tu... dia kan buat org tadi..."
saya ttp gabra... mungkin la.. tp ada saksi nmpk.. 
dtg lagi, budak tu cakap tak keluar...
nmpak macam ok plak budak ni...
tak ke hospital pun, last2 masuk kelas yg memang dah huru hara...
mcm2 suara... "eh, nti ko kena buat pembedahannn..."
"cikgu, bwk pegi scan cikgu... eh, x-ray cikgu. nti boleh nmpk..." 
"ko telan pemadam hitam mcm ni kan???"
serabut dengar... yg si tercekik ni tak ckp apa dari tadi...
"eh, ke awak tipu cikgu..."
sapa yg nmpak...
tiba2 takde saksi! 
saya tgk edham... "eh, cikgu... saya cakap saya nmpak huzaifah tendng asbullah masa minumair,
saya tak ckp nampak dia tertelan pemadam..."
eh.. tukar  kenyataan plak...
so, mmg takde saksi...

tiba2 kak L dtg... ketua kaunselor...
"ha, skrg pemadam tu kt mana?? "
dia tunjuk kt dada tengah... 
setelah menggunakan skill2 seorg kauselor, tiba2 budak ni jawab...
"masa saya minum tu, saya rasa mcm tertelan sesuatu.."
boleh tak dia ckp, tak tau pemadam ke apa??
eh... hangin betullll!!!!
saksi mmg dah takde... ada plak kenyataan baru... 
masa minum air, huzaifah cekik dia...
tadi ckp, tendang... entah mana satu betulll
"mana boleh awak telan pemadam... jgn tipu ye...
awak pegang pemadam sambil minum air ke??? sapa nmpk huzaifah sumbat..."
semuua cakap tak nampakk!! 
last2, saya suruh sorang budak beli kuih kegemaran budak ni...
nk tengok la bleh telan makanan tak..
dah dpt, mkn la dia dgn gaya slow2..
"boleh telan???"
budak tu angguk...
tiba2 sorang murid bersuara...
"oh... asbullah lapar rupanya..."
ish.. tertipukah aku???  
sebnarnya ada kelegaan dalam hati...
ye la... kalo betul, takot wooo... 
gabra pun dah ilang sket...
90% saya yakin dia tercekik air... ha..ha..
sbb dia taknak ngaku juga...
dia cakap tertelan sesuatu...
tp berdoa la juga moga2 semua tu tak betul!
saya masih GABRA... 

tertunggu2 la jugak hari isnin ni...
nak tau apa jadi...








SUKE?? Klik Like ^__^

11 comments:

- jinggo - said...

dcgu - saya rasakan ada 2 kerjaya paling sesuai untuk budak tu.
piloh mana satu
ahli gusti
ahli politik
sebab kedua2 karektor untuk berjaya dalam bidang tu ada pada budak2 tu

FarHa said...

wqkaka lawak tol...tp tu lah..layan budak sek yg ujung2 nih emang camni....heheh

pija5120 said...

cg jinggo,

kalo nk jadi ahli politik, mmg tak brp sesuai kot! nak tulis tmbh dlm btk lazim (buat dari djh 1 pun )masih tnya betul tak! belum tmbh lagi... camne pun, tak mustahil la sbb ada kwn (guru) yg tingkatan 3 dulu baru bleh membaca! nak jadi ahli gusti, mmg sesuai!

pija5120 said...

farha,

lawak mmg lawak... tp tensen lebih!
takpe, kesian kt diorg ni. byk yg family bermasalah kannn... kena bantu diorg ni!

mamalieyna said...

waa kalo saya harus gabra jugak kalo gini gayanya..tp sungguh bengang ler kalo budak tu memain jek kan..tp apo leh buat, ank murid..so, jgn lupa update ari isnin ni, pe citer ee.. :)

pija5120 said...

mamalieyna... setiap hari kat kelas ni mesti ada yg berlaku sesuatu. juz serius ke tak... gado2 mmg 'permainan' diorg! sbg guru, saya cuba utk mengubah t/laku mereka! tp cara didikan di rumah, tu yg penting...
insyaAllah, saya updatekan esok...

Tukang cerita said...

macam2 cerita ye ckgu...
kn byk bersabarlah melayan kerenah dorang ni....

QuEeN Of 2 Heroes said...

hahaha...macam2 perangai..
sib baik saya tak jadi cikgu...
kalo tak hari2 asik migrain je...hehehe

Rosnah said...

ha ah akak boleh byg betapa kalutnye cikgu...mmm lama2 sakit jantung cikgu dibuatnya.

MaizaC'Joe said...

Salam Pija

mula2 nak gelak dulu.. lps tue sian cikgu.. hee... aii.. budak2 skrng nie.. mcm2 peel.. tp klu trtelan betul gabra jg tue.. huh!! tak pasal2 nanti kn jwb plak.. so.. cikgu kena bertahan dng murid cmtue.. sy kena brtahan dng org kt ofis.. dan brtahan dng org suka cr pasal.. sabar saja la kita nie...

-maiza-

pija5120 said...

salam...
utk sesiapa yg baca entry ni...
pada hari isnin, budak itu tak dtg.
hari selalu dtg, n saya tanya... "pemadam dah keluar???"
dengan selamba... "cikgu, saya tak telan apa2..."
sabor je la aku! mcmanapun, bersyukur juga la. betul kang, tak psl2 plak kena menjawab...
itulah cabarannya mengajar di sekolah rendah + murid2 yg di kelas last2 ni!

Blog Widget by LinkWithin
DUNIAKU DUNIAMU © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute